image set of fresh ripe vegetables on white background. See larger versions of each image separately in my portfolio

Per millorar les digestions, evitar incompatibilitats

Per evitar problemes d’incompatibilitats en les digestions, és recomanable tenir en compte:

  1. No menjar si no hi ha gana o s’està fatigat, agitat o en mal estat.
  2. Mastegar i ensalivar bé els aliments sòlids i inclús els líquids.
  3. Evitar excessos, inclosos els aliments que es consideren saludables. L’ideal és un màxim de 3 àpats al dia, de les quals una o dues totalment crues, preferiblement de fruita fresca i seca del país.
  4. Un dia o diversos dies a la setmana prendre només fruita biològica del temps, són molt recomanables!
  5. Evitar el pa blanc, la sal refinada, el sucre, el vinagre de vi, els condiments picants, fritures i aliments en conserva.
  6. Entre plat i plat, fer una breu relaxació o descans, empassant saliva vàries vegades.
  7. Els carbohidrats (midons i fècules) han d’estar perfectament cuinats i no barrejar-se en un mateix àpat (per ex. Mai ajuntar arròs o patates amb pa). Tampoc han de barrejar-se proteïnes de diferents carns (carns, ous, làctics o llegums).
  8. La llet evitar-la, perquè és de difícil digestió, especialment quan es barreja amb altres aliments.
  9. Evitar els aliments dolços abans dels àpats.
  10. Evitar beure durant els àpats. Sols si els aliments són molt secs fer-ho amb moderació I lentament (es pot beure suc de poma, de pinya o de verdures). La millor beguda és l’aigua natural, de la que han de prendre’s com a mínim 3 gots al dia, lluny dels àpats (a mig matí, a mitja tarda i a mitjanit).
  11. Tant la fruita com la verdura, de qualitat ecològica i de temporada, sense emmagatzemar.
  12. És bo començar el dinar de migdia amb una mica d’amanida crua variada.
  13. La fruita fresca vint minuts abans o lluny dels àpats principals. La fruita dolça (dàtil, figa, caqui, plàtan, cirera, albercoc, préssec, pera i raïm) abans de les fècules (cereals) i la fruita àcida (llima, llimona, mandarina, taronja, aranja i tomàquet) abans de les proteïnes, llegums, ous, làctics, carns i peixos).
  14. Augmentar el consum de fermentats (iogurt, xucrut, tamari, etc.) i dels productes integrals biològics.
  15. Hi ha alguns aliments que en general no presenten greus incompatibilitats: verdures al vapor, olives negres, alvocats, pomes dolces, pinya, rovell d’ou, formatge fresc, iogurt i pa dextrinat humitejat lleugerament amb aigua.
  16. Els únics postres acceptables són les pomes no farinoses i la pinya natural fresca.
  17. Si al final dels àpats es vol prendre alguna infusió de plantes, xicòria o malta, que sigui en molt poca quantitat, no excessivament calenta i sense afegir mel, per no dificultar la digestió.

Així mateix també s’ha de tenir en compte que:

  • Els joves i les persones amb un sistema digestiu sa i fort, solen tolerar millor les incompatibilitats, però sempre és millor no castigar a l’organisme.
  • Els plats han de ser sempre apetitosos i agradables a la vista i l’olfacte. Costa ben poc animar-los amb unes olives negres, unes tires de pebrot, una culleradeta de gomasi, unes fulles de julivert o qualsevol dels dos mil recursos de la cuina natural.

Bibliografia: “Armonias alimentarias“, Dr. V. L. Ferrándiz.

La combinación de los alimentos“, Dr. H. Shelton

Alimentos incompatibles“, Dr. Grant

Article escrit per Oriol Avila, President del Centro de Estudios Naturistas

Deixa un comentari